fredag 15 mars 2013

Släkten är jobbigast, även på papper..

För ngt. år sedan beslöt jag mig för att skriva in alla släktuppgifter, i ett släktprogram på nätet. myheritage

Det som inte framgick då, var att man endast fick 250 person-platser i gratisversionen..
Nu sitter jag här med inkorgen full av släktjämförelser, och ingenstans att organisera dem! Jag vet att jag har några bekräftade grenar i 1400-talet. Men jag får inte publicera dem på nätversionen! :p

Skulle testa att lägga upp en pdf-fil av ett plansch-förslag. HUR GÖR MAN DET? Går det ens att göra här? -Så får ni kika runt i bladverket! Foton finns, för flera ur Fagerman-släktet. Kunnigt smed-folk, och fortfarande med ett båtvarv utanför Djursholm (inget annat -holm!). (Tidigaste namnet just nu, är från 1722. Har 27 st. Fagerman i min databank.) Ur vilken min morfars far kom. Här besjungs en av de samtida med morfars far: Fagermans visa , av Cornelis. Lär stamma från "Schönmann"?
Kan konstatera att jag både bor och har sommarställe, helt enligt mina rötter. Vi har alltid funnits här uppe i norr. Namnet Sjul återkommer på båda sidor, utan att vara närmare släkt. Så nog finns det både vallon och same i mig, liksom USA-resenärer och förmögna. Lustigt nog, har vår gren alltid lyckats gå lottlös i slutändan! Antingen p.g.a. arv, eller tanklös borgen. Tre syskon på mormors sida, drev stora Grand Hotell på Marstrand. Skulle vara trevligt med foton på det. Morfars mor hade sju sömmerskor anställda i Porjus. Morfar hade vapen och sport-affär (NV motorcyklar) i Nyåker, samtidigt som mormor hade mjölk-affären och ett apoteks-förråd som det skrevs om i tidningarna i USA, på den tiden!

Morfars mor, kommer i rakt led från nyläsarhövdingen Gerhard Gerhardsson.
Jag har fått brev, där man från finska sidan ännu visar intresse för den mannens verksamhet. Hans gravsten står i Burträsk.

Andra utstickande namn att söka på: Leckström, Grass, Molin, Norgren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar